Logo - przemyślana sprawa | Marcin Tkaczyk – BLOG
Skip to Main Content
Marcin Tkaczyk
  • OFERTA
  • PORTFOLIO
  • KONTAKT
Marcin Tkaczyk
  • .

  • OFERTA
  • PORTFOLIO
  • KONTAKT
BLOG // 6 stycznia 2016 - Identyfikacja wizualna

Logo – przemyślana sprawa

Logo – przemyślana sprawa

Główna rzecz, którą projektuję czyli identyfikacja wizualna opiera się o projekt logo, wyjątkowego znaku graficznego, który będzie prezentował daną markę. W tym wpisie o tym jak ważne jest ODPOWIEDNIE przygotowanie tego elementu wizerunku firmy oraz jak silną moc za sobą niesie. Zastanówmy się jaką rolę spełnia logotyp? Samo słowo wywodzi się z języka greckiego z połączenia dwóch słów logos, co oznacza słowo-myśl oraz typos, czyli odcisk-obraz. Tak więc możemy wywnioskować, że jest to twór mający na celu zinterpretowanie przez odbiorce jakiejś myśli opatrzonej wizualnym przedstawieniem. Zatem należy stwierdzić, że nie jest to artystyczna dekoracja danej marki, przedmiotu czy osoby, a przekaz mający oddziaływać zbiorem danych charakterystyk marki na domniemanego odbiorcę. Logo działa niczym hieroglify z starożytnego Egiptu, gdzie przy pomocy symboli przedstawiano dane znaczenia i mimo to że są to odległe dziś czasy, istnieje grupa ludzi która potrafi odczytywać ich znaczenia, a z częścią znaków niewątpliwe poradziłaby sobie każda osoba.

Głównym celem stworzenia logo jest:
-przykucie uwagi odbiorcy
-działanie identyfikujące
-gwarancja odbiorcy stałej jakości marki
-wyróżnienie na tle konkurencji
-emocjonalnego przekazania charakteru marki

 

Mamy na to chwilę

Marcin Tkaczyk - Projektant Grafiki Blog Logo

Skupmy się teraz na trwałości logo w pamięci odbiorców. W dzisiejszych czasach kiedy tempo życia jest bardzo szybkie, a z każdej możliwej strony atakuje nas natłok informacji wizualnej, przeciętny Kowalski na zapamiętanie danego logotypu, czy reklamy ma często tylko chwilę. Jaki wniosek to za sobą niesie? Taki, że tworzone logo powinno być możliwie proste, aby możliwie łatwo i skutecznie utkwiło w pamięci potencjalnego odbiorcy. Można by się więc dziwić dlaczego logotyp Coca-Coli jest tak złożony, a mimo to tkwi w głowie praktycznie każdego z nas. Sukces tego znaku graficznego opiera się o dwa kluczowe aspekty, pierwszy to gigantyczne pieniądze wydawane na marketing i kreatywne akcje promocyjne, a drugi to wieloletnia działalność.

 

Co więc przybliża do sukcesu?

Celem każdej budowanej marki jest osiągnięcie sukcesu, z pewnością najważniejszymi czynnikami o tym decydującymi jest pomysł, dobry biznes plan, racjonalne zarządzanie finansami oraz kompetencja w danej dziedzinie. Jednak równie niesamowicie ważnym elementem sukcesu jest dobrze wypracowany marketing, a więc znowu wracamy do tematu identyfikacji wizualnej. Weźmy za przykład kolejnego światowego lidera, tym razem z branży sportu. Firma NIKE za swoje logo zapłaciła zaledwie 35$ młodej studentce Carolyn Davidson, która stworzyła doskonale dziś interpretujący markę znak. Początkowo właścicielom projekt nie przypadł do gustu, jednak pod presją czasu zaakceptowali go i stał się w późniejszym czasie znakiem towarowym. Znak ten zyskał taki prestiż, że ludzie są dziś skłonni zapłacić kilkukrotnie większą wartość produktu opatrzonego tym logo. Czy wyobrażasz sobie ile wart byłby produkt oraz marka Nike gdyby w logo widniał sportowy but? Mimo tak niskiego wynagrodzenia za stworzony projekt firma stale inwestowała coraz większe pieniądze w promocję marki, dzięki czemu dziś dany produkt nie jest wart 10, a 50 zielonych dolarówek. Jaki więc wniosek płynie z tego przykładu? Do sukcesu przybliży nas inwestycja w profesjonalny wizerunek, wizerunek który może stać się symbolem prestiżu, kultu i pożądania wśród odbiorców.

 

Badania i charakter zawarty w znaku

Istnieją dziś agencje specjalizujące się w analizowaniu i wprowadzaniu rozwiązań marketingowych, są to jednak wysokie koszty na które może pozwolić sobie zasobne grono firm. Dobry projektant grafiki użytkowej powinien również bez problemu poradzić sobie z podstawową analizą tożsamości marki, potencjalnego klienta oraz charakterystyki firmy. W oparciu o zdobyte dane rozpocząć proces kreatywny, który ma przynieść rozwiązania dające zadowalający efekt u odbiorców danej marki. Mimo wielu przeczącym głosom uważam, że ludzie oceniają po wyglądzie, bowiem od dziecka jesteśmy takiego zachowania uczeni. Oglądając bajki dobre postacie widzimy jako ładne, zaś brzydota przypisywana jest złym bohaterom. Te wzorce przenoszone są w dorosłość i stąd też wszystko co chcemy sprzedać, przekazać powinno otoczone być dobrym wizerunkiem. Ludzie wstępnych wyborów dokonują oczami.

W pracy grafika z klientem dobrą metodą, którą sam stosuje jest stworzenie formularza projektu, który zawiera najpotrzebniejsze informacje o marce, modelu klienta, charakterystyce firmy, jej zasięgu działania czy też wszelkie dodatkowe założenia kluczowe dla projektu. Co takie rozwiązanie daje obu stronom? Klient dostarcza nam szczegółowe informacje przez co istnieje dużo większe prawdopodobieństwo, że projektant w pełni zrozumie oczekiwania zleceniodawcy. Sam grafik uzyska potwierdzone na papierze wytyczne dla projektu, dzięki czemu będzie mógł trzymać się wyznaczonych założeń i istnieje mniejsze ryzyko odstępstw od nich, a więc i sytuacji niejasnych lub spornych.

 

Zatem przygotowując logo powinno ono nieść prosty czytelny przekaz, odwzorowywać charakterystykę marki, trafiać do grupy docelowej i co najważniejsze być funkcjonalnym i oryginalnym w użyciu. Nie należy oszczędzać na budowaniu lub odświeżeniu wizerunku, takie działania to inwestycja w rozwój. Więcej o logo i ich historii w przygotowywanej pracy licencjackiej za jakąś dłuższą chwilę.

branding, logo, marka, projekt logo, tkaczyk

ZADZWOŃ

+48 794 301 550

NAPISZ

kontakt@marcin-tkaczyk.pl

© Marcin Tkaczyk 2025

  • OFERTA
  • PORTFOLIO
  • KONTAKT
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej.